گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر

`برای توسعه کسب و کار آنلاین در دنیای دیجیتال مارکتینگ گردآوری اطلاعات درباره نحوه رفتار کاربران با سایت شما می تواند کمک شایانی بکند. در واقع این اطلاعات در انتخاب مناسب استراتژی دیجیتال مارکتینک برای کسب و کار شما موثر است. اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کرده باشید حتما از ابزار آنالیتکس استفاده کرده و با آن آشنا هستید.  در این نوشته شما را با ابزار گوگل تگ منیجر آشنا خواهیم کرد و بعدا به تفاوت های مهم آن با گوگل آنالیتکس خواهیم پرداخت. این ابزار گزارش های مختلفی را ارائه می کند که می توانید به راحتی با آنها سایت خود را جذاب کرده و با مخاطبان حداکثر تعامل را داشته باشید. با ارائه توضیحات مفید در مورد آن به ارزش استفاده از این ابزار پی خواهید برد.


آشنایی بیشتر با ابزار گوگل تگ منیجر 

یکی از ابزارهای رایگان گوگل بوده که جهت مدیریت تگها در صفحات وب و همچنین برنامه های موبایل به کار می رود. روال کار به این صورت است که با افزودن یک قطغه کد در سایت می توانید از طریق گوگل آنالیتیکس مجموعه ای از داده ها را گردآوری کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. کار با آن آسان بوده و لازم به داشتن دانش برنامه نویسی نیست. برای استفاده بهتر از این ابزار کاربردی گوگل، آشنایی با یک سری مفاهیم ضرورت دارد. 

چگونه با گوگل تگ منیجر کار کنیم؟

با وجود آنکه استفاده از این ابزار نسبتا راحت است اما لازم است با اصطلاحاتی مهمی مانند tag، trigger و variable آشنا شوید.

Tag چیست؟

منظور از tag در واقع  یکی سری کدهای javascript بوده که وظیفه آن ارسال مجموعای از داده ها برای ابزار آنالیز کاربر از قبیل گوگل آنالیتیکس بوده به طوری که نوشتن هیچ برنامه ای برای آن لازم نسیت. در حقیقت برای دریافت گزارشات مفید از سایتتان ایجاد تگ می تواند بسیار مناسب باشد به طوری که می توانید کار مورد نظر خود را از آن بخواهید انجام دهد و البته بالعکس وجود یک تگ نامناسب با دریافت اطلاعات نادرست اتفاقا می تواند بسیار ناکارامد باشد. بعد از ساختن حساب کاربری می توانید به داشبورد تگ رفته و با کلیک بر روی add new tag ، نوع و عنوان مناسبی را برای تگ خود مشخص کنید.

 

 Trigger چیست؟

منظور از trigger همان فعال کننده است. در حقیقت trigger زمان فعال شدن تگ ها را مشخص می کند. مانند زمانی که کلیکی انجام می شود یا  موقع بازدید از صفحه و غیره

Variable چیست ؟

در نهایت به سومین پارامتر گوگل تگ منیج ریعنی متغیرها خواهیم پرداخت. در واقع متغیرها اطلاعات اضافی بوده که وجود آن برای tag ها و trigger ها ضروری می باشد. بهتر است بدانید که فعال کننده ها به متغیرها وابسته هستند. در حقیقت آنها مقادیر فعال کننده ها را مشخص می کنند و کاربرد آن برای زمانی بوده که کاربر بر روی لینکی کلیک کرده و با این کار در واقع صفحه مورد نظر را مشخص می کند.

تفاوت دو ابزار گوگل آنالیتیکس و google tag manager

  1. وظیفه اصلی گوگل آنالیتیکس در واقع تولید گزارش کلی از وب سایت مانند آمار افراد بازدیدکننده از سایت به تفکیک نوع دستگاه(موبایل، تبلت، دسکتاپ و غیره)، آمار بازدید به تفکیک کشور و ...

  2. در گوگل تگ منیج رامکان افزودن، حذف و ویرایش امکانپذیر است اما نمی توان آن را با گوگل آنالیتیکس انجام داد.

  3. گوگل تگ منیجر برای مدیریت رویدادهای سایت  از قبیل آمار کلیک لینک یا مشاهده ویدیو  بسیار آسان می باشد. برای این کار لازم است تگ مخصوص را در سایت مورد نظر قرار دهید.

  4. گوگل آنالیتیکس یک منبع داده محسوب می شود در حالی که با گوگل تگ منیجرمی توانید سورس را به سورس دیگر انتقال دهید.

مزایای استفاده از google tag manager

  • با توجه به اینکه  در این ابزار  نیازی به تغییر کدها از طریق برنامه نویسی نیست در نتیجه استفاده از آن خیلی آسان می باشد.

  • یکی از کاربردهای مهم این ابزار مدیریت تگها می باشد پس می توان در یک زیرساخت چندین تگ را مشخص کرد. بنابراین می تواند برای کسب و کارهای شلوغ مانند آژانسهای تبلیغاتی که نیاز به داشتن چندین اکانت گوگل آنالیتکس دارند بسیار مفید باشد.

  • با این ابزار می توان قبل از قرار گرفتن تگ  در سایت آن را تست کرده تا در صورت داشتن مشکل در تعریف، آن را رفع کرد.