گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس همانطور که از نامش مشخص است یک ابزار آنالیز بوده که می تواند اطلاعات زیادی و مهمی را درباره ترافیک ورودی سایت به شما بدهد. این اطلاعات نقش بسزایی را در بهینه سازی و بهبود یک سایت دارد. این ابزار قدرتمند گوگل  رایگان بوده و با کمی مطالعه در مورد آن به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. با توجه به کاربردی بودن این ابزار هنوز هم متاسفانه خیلی از سایت های فارسی از آن استفاده نمی کنند.

چرا باید همه  مدیران وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها از گوگل آنالیتیک استفاده کنند؟

اگر شما صاحب یک وب سایت یا وبلاگ هستید در هر صورت باید از این ابزار استفاده کنید. چرا که برای جذب مخاطب یا بازدیدکننده بیشتر به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت. دلایل زیر نیاز ضروری شما به این ابزار را نمایان می کند.

  • آمار بازید از سایت

  • میانگین حضور بازدیدکننده ها در وب سایت 

  • پی بردن به میزان جذابیت محتوای صفحات وب

  • مشخص شدن موقعیت مکانی بازدیدکنندگان به تفکیک شهر  یا کشور

  • ضرورت واکنش گرا بودن وب سایت برای گوشی های هوشمند

  • مشخص شدن میزان تاثیرگذاری تکنیک های بازاریابی

  • مشخص شدن صفحات وب  با بیشترین محبوبیت

  • آمار بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل شده اند

  • ضرورت بالا بردن سرعت سایت

در استفاده از این ابزار هیچ تردیدی وجود ندارد چرا که با استفاده از آن به آمار مربوط به سایت تان پی برده و می تواند به منبعی ارزشمند برای شناخت بیشتر شما از کاربران  و بهینه سازی وب سایت تبدیل شود. می توانید این نرم افزار را درگوشی های هوشمند (اندروید و ios )نصب کنید.

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وب‌سایت 

نصب این ابزار بسیار آسان و ساده می باشد فقط کافیست در تنظیم آن کمی دقت کنید. شما می توانید با مطالعه مطلب فوق از طریق لینک زیر نسبت به نصب گوگل آنالیز اقدام کرده و آن را فعال کنید.

یک یکشنری سریع برای استفاده از گوگل آنالیز

بعد از نصب گوگل آنالیز لازم است نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. برای این کار بایستی با معنی یکی سری از عبارات کلیدی آشنا شوید. چرا که در طی مطالعه این مطلب به دفعات با این واژه ها روبرو می شوید.

 ابعاد (Dimensions): 

یکی از خصوصیات و ویژگی‌های مهم وب‌سایت از قبیل نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر از نمونه ابعادی هستند که می توانند در گوگل آنالیز وجود داشته باشند.

متریک‌ها (Metrics): 

به ویژگیهای درونی ابعاد گفته می شود که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. به عنوان مثال آمار بازدید از یک صفحه یا متوسط زمان حضور کاربران در وب‌سایت.

جلسه ها یا دوره ها (Sessions): 

به مدت زمانی که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت شما در ارتباط بوده است و  محاسبه آن شامل همه اطلاعات در مورد تعاملات کاربراز قبیل آمار صفحات بازدید شده، رویدادها، میزان خرید و .غیره در طی یک دوره می باشد.  جلسه ها یا دوره ها معمولاً بعد از گذشت 30 دقیقه از عدم تعامل کاربر با سایت بسته خواهند شد و جلسه جدیدی در صورت بازگشت کاربر باز می شود.

کاربران (Users): 

افرادی که حضور آنها در وب سایت شما حداقل یک دوره یا جلسه باشد جزء کاربران سایت شما محسوب خواهند شد.

بازدیدکنندگان (Visitors): 

بازدیدکنندگان به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم خواهد شد. و همانطور که معلوم است بازدیدکنندگان تکراری یا قدیمی، به کاربرانی گفته می شود که قبلاً یک دوره یا جلسه در وب‌سایت شما حضور داشته اند.

بازدید صفحات (Pageviews): 

به تعداد کل دفعاتی که یک صفحه مشاهده شده است گفته می شود. البته بازدیدهای مکرر یک کاربر تکراری نیز محاسبه می شود.

صفحات/جلسه ها (Pages/Sessions):

  متوسط تعداد صفحاتی که در طی یک دوره یا جلسه مشاهده می‌شود. البته بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد محاسبه می‌شود.

میانگین زمانِ دوره یا جلسه (Avg. Session Duration): 

متوسط زمانی که دوره‌ها یا جلسه های استفادۀ کاربران به طول می کشد.

نرخ پرش (Bounce Rate):  درصد افرادی که  فقط یک صفحه از وب‌سایت شما را می بینند و بعد از آن صفحه را می بندد.  مسلما هر چقدر این نرخ کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

دوره‌ها یا جلسه های جدید (New Sessions):  تخمینی از تعداد بازدیدهایی  بوده که برای بار اول و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. چون کاربر ممکن است با  یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود این درصد تخمین زده می شود.

تبدیل‌ها (Conversions):  وقتی که یک کاربر تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود.  به عنوان مثال ثبت نام کاربر در وب سایت شما یا خرید یک کاربر

جذب (Acquisition):  روشی که باعث جذب کاربران می شود. به عنوان مثال جذب کاربر از طریق موتور جستجوی گوگل 

منوی اصلی

یک منوی ساده در بالای صفحه گوگل آنالیز وجود دارد که می توانید به آنها سر بزنید.

خانه (Home): در این صفحه می توانید اطلاعات کلی در مورد وب‌سایت خود‌ دریافت می‌کنید.

گزارش (Reports):  در این صفحه می توانید  گزارشی از اطلاعات سات خودتان در اختیار داشته باشید.

شخصی‌سازی (Customization): با این گزینه می توانید گزارش‌هایی شخصی با ابعاد و متریک‌های دلخواه خود را ایجاد کنید.

مدیریت (Admin): برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب کاربری و همچنین دادن دسترسی به همکارانتان استفاده می شود.

تنظیم زمان

شما قادر خواهید بود از طریق تقویمی که در سمت راست صفحه قرار گرفته، بازۀ زمانی مورد نظر خود را برای مشاهده اطلاعات مشخص کنید.همچنین می توانید دو بازۀ زمانی مختلف را مقایسه کنید. با انتخاب این گزینۀ می‌توانید پیشرفت یا پسرفت در بازه زمانی را مشاهد کنید.

صفحۀ خانه

 در این صفحه لیستی از وب‌سایت‌هایی که به حساب خود متصل کرده‌اید را مشاهده خواهید نمود. این لیست یک سری اطلاعات و آمار کلی را در مورد این وب‌سایت‌ها از قبیل تعداد دوره‌ها یا جلسه ها (Sessions)، میانگین زمان دوره‌ها (Avg.  یا جلسه هاSession Duration)، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ تبدیل برای اهداف (Goal Conversion Rate) به شما می دهد.  در این صفحه امکان جستجو و ستاره کردن دامنه ها وجود دارد.

گزارش گوگل آنالیز (Reporting)

این قسمت به شما این امکان را می دهد که اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان خود دریافت کنید. در این صفحه هم می توانید گزارش‌های مورد نظر خود را جستجو کنید.و یک لیست از لینک‌هایی دارید که شما را به قسمت‌های مهم گوگل آنالیز هدایت می‌کنند.

رویدادهای هوشمند (Intelligence Events)

شامل هشدارهایی است که شما توانایی تنظیم آن در گوگل آنالیتیکس را دارید. بعد از وقوع تغییر مورد نظر شما در اطلاعات از طریق یک ایمیل و به خصوص این قسمت مطلع می‌شوید.

اطلاعات لحظه‌ای (Real-Time)

این بخش اجازۀ دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای از قبیل تعداد نفرات و غیره را به شما می دهد و می توانید از اطلاعاتی مانند چگونگی ورود بازدیدکنندگان، صفحات فعال و تعداد صفحات دیده شده توسط آنها و ... را در این صفحه مشاهد کنید.

  آمار وب‌سایت 

این قسمت در واقع مغز اطلاعات گوگل آنالیز شما می باشد که شامل سه بخش مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیل‌ها (Conversions)است.  این بخشها اطلاعاتی خیلی مهم از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما می‌گذارند.

مخاطبان (Audience)

در این بخش اطلاعات مهمی در مورد کاربران خود و ویژگی‌های آنها کسب نمایید. این بخش هر چیزی که می خواهید در مورد کاربران خود بدانید را در اختیارتان می گذارد.

رفتار (Behavior)

این بخش شامل  قسمت های مختلفی از قبیل مقایسه رفتار کاربران جدید با کاربران قدیمی، اطلاع از زمان آخرین بازدید کاربران قدیمی و همچنین میزان حضورکاربران در وب‌سایت می باشد.

تبدیل‌ها (Conversions)

این قسمت میزان تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری را نشان می دهد. لازم است که شما اهدافی برای این کار مشخص کنید. مثلا تعیین کنید که اگر کاربر خریدی انجام داد اطلاعات آن را را در اختیار گوگل بگذارید.